A mama szerint...

… a gyereknevelés alapjairól

motherdaughter-675x450

Annyit beszélünk pozitív életszemléletről és hozzáállásról, hogy lassan már a csapból is ez folyik, mást sem látsz, és olvasol, mint vigyorgó, ezerfogas vicsort villantó családokat, akik büszkén hirdetik, hogy na, ők most aztán olyan pozitívak, hogy ihaj. Közben meg, ha beszélgetsz három mondatot velük, meglátod a maszkjuk mögött rejtőző depressziót, a szülőknél a koruknál öregebb, minden csillogástól mentes tekintetet, s a gyerekeken a túlzott fegyelmezést, örömtelen, nevetésre képtelen természetet.

Azt mondják,  a mi kedves és mindig vidám országunkban egy gyermek születésétől kezdve 18 éves koráig legalább 15 000 alkalommal hallja azt, hogy “nem”. Ezek után szinte borítékolhatjuk felnőttként vagy a teljes lázadást és kiegyensúlyozott életre való képtelenséget, vagy a totális megalázkodást és életképtelenséget kapcsolatban, gyakorlati teendőket illetően és gyermeknevelésben egyaránt. Mit lehet tenni? Nagy titkot árulok el, ha elmondom, hogy az a bizonyos, sokat emlegetett első 3-5-7 év a kulcs, amíg a kicsi személyisége igazán formálható? Persze, utána is lesznek élményei, tapasztalatai, amelyek alapján a maga intelligenciaszintjétől elvárhatóan terelgeti majd az életét, azonban, amikor kisiklik egy-egy látszólag harmonikus, jól működő kapcsolat, életminőség, akkor ott mindig a legeslegmélyére kell ásni, hogy megtudjuk a valódi okot.

Persze, oké, hogy fontosak a pozitív megerősítések és a “nem”-szó mellőzése, de akkor mégis hogy a jó életbe csináljuk? Következzen 5+1 teljesen gyakorlatias, bizonyítottan bevált praktika – de figyelem: a lent szereplő gyakorlatok veszélyesek lehetnek Önre és környezetére, hiszen még a végén, ha ugyanúgy beválnak, mint nekünk, változni fog valami, és az, bizony nem kevés melóval jár. De épp ezért éri meg kipróbálni! 😉 (Szkeptikusoknak lehet szemeket forgatni – én nem bánom, ha ti is kipróbáljátok, és azt sem, ha nem valljátok majd be, hogy működött – úgyis a gyerekek a legfontosabbak 🙂 )

1. Ha azt szeretnéd, hogy tegyen le valamit

Általános gyakorlat: Ne játssz azzal a pohárral/vázával/ajtóval stb.!

Általam használt mondatok:

– A poharat tedd le, kérlek, és gyere, játssz inkább az autóval!
– 
Adj egyértelmű utasítást, akkor tudni fogja, hogy mit vársz el tőle, majd kínálj a tiltott dolog helyett egy vonzóbb alternatívát. 

– A váza könnyen eltörhet, vigyázzunk rá, hogy sokáig szép maradjon, jó? Gyere, játsszunk inkább a hajókkal!
– 
Hívd fel a figyelmét a veszélyekre, és arra, hogy ő is segíthet megőrizni dolgok szépségét. Illetve, itt is kínálj kecsegtetőbbet a tiltott gyümölcsnél. 

– Óvatosan azzal az ajtóval, hirtelen becsapódhat, inkább keressünk valami mást, gyere, rakjuk ki együtt a puzzle-t!
– 
A legjobb “másik dolog” a közös játék lehet, az mindent visz, és végső soron a kicsik is elérik valódi céljukat, amely, bizonyára sejted, az, hogy figyeljünk rájuk, velük foglalkozzunk, együtt legyünk, játsszunk!

Kulcsszavak: Inkább és Együtt

 

2. Ha azt szeretnéd, hogy hagyjon abba valamit

Általános gyakorlat: Ne szaladj ki az útra, ne labdázz a járdán, ne egyél piszkos kézzel, ne ugrálj a pocsolyában stb.!

Általam használt mondatok:

– Állj meg a sarkon, kérlek!
– 
Tiltás helyett itt is egyértelmű utasítás. 

– A labdát most a kezünkben hozzuk, a játszótéren lehet labdázni.
– 
Tisztázzátok a szabályokat, és meglátod, amikor megtanulta, ő maga fogja mondogatni saját magának. 

– A kezed csupa kosz és bacilus – gyere, mossuk meg, utána ehetsz.
– 
Mindig meg lehet fogalmazni pozitív állítást, utasítást úgy, hogy a “nem” szót mellőzni tudjuk! 

– Ugye emlékszel, hogy megbeszéltük, hogy csak gumicsizmában szabad ugrálni a pocsolyákban? Most szandál/cipő van rajtad, úgyhogy inkább kerüljük ki a pocsolyákat, gyere, tartsuk fel a kezünket, így!
– 
Adj lehetőséget rá, hogy kiélje a huncutságot, elvégre mégiscsak gyerek! Ugrálj vele te is az esőben gumicsizmástól, ám utána tisztázzátok, hogy ez cipőben és szandálban másik játékra változik.

Kulcsszavak: Kérlek, megbeszéltük, játékosság, együtt

 

3. Ha szeretnéd, hogy valamit megcsináljon

Általános gyakorlat: Ha most nem jössz fürdeni/nem készülsz el/nem hozod ide, akkor sarokba állsz/nem kapsz fagyit/nem foglak szeretni

Általam használt mondatok:

– Gyere, van kedved megfürdeni? Látom, hogy a fürdős állatok már várnak, csatlakozol hozzájuk?
– 
Mennyivel gyorsabban célt érsz, ha kedvet csinálsz valamihez… 

– Megmutatod, milyen gyorsan tudsz elkészülni? Versenyezzünk, ki veszi fel hamarabb a cipőjét! 
– Játék és verseny, a lényeg és a hangsúly itt is azon van, hogy együtt csináljátok. Neked csak egy szimpla öltözés, neki tanulás, gyakorlás és együtt töltött idő. Add meg te is a módját, hogy értékesen töltsétek, főleg, hogy munka mellett olyan kevés idő jut egymásra… 

– Segítesz Anyának? Hozd ide, kérlek, azt a tányért! Köszönöm szépen, olyan jó, hogy segítesz nekem, így még gyorsabban elkészülünk!
– 
Óriási titok: a gyerekek még a játéknál is jobban szeretik, ha segíthetnek, és elsősorban azt, ha neked, a mindentudónak lehetnek hasznos kis segédei. Élj ezzel a lehetőséggel, mert neked is könnyebb lesz, tök jó móka, sokat tanul, és később ez valóban ezerszeresen megtérül. Jó, lehet, hogy kétszer kell kiteregetni a ruhákat vagy csupa mosogatóhab lesz a konyha, de amennyire jól érzitek magatokat közben, még a takarítás is élvezetesebb lesz, meglátod!

Kulcsszavak: Segítség, játékosság, kedvcsináló, kérlek, köszönöm

 

4. Ha hiszti van

Általános gyakorlat: Fejezd be, ilyen nagy fiúk/lányok már nem hisztiznek/ezért nem kell bőgni/stb. Végső kétségbeesésben popsira verés követi az ingerült kiabálást.

Általam használt mondatok: 
– Mi a baj? 
– A hisztinek mindig oka van, a gyerek pedig pontosan tudja ezt. 

– Mérges vagy? Kire vagy mérges? Miért? 
– Általában a várakozásra, vagy rád, vagy mert nem kap meg valamit, esetleg valamit elvettek tőle. Ha meghallgatod, azzal már enyhül a feszültség, kiadja a mérgét és érzi, hogy figyelsz rá, fontos neked. Ez az egyik leghasznosabb, amit tehetsz. 

– Megértem, hogy elfáradtál, gyere, menjünk inkább haza, és pihenjünk egyet. 
– Nagyon sokszor, főként nyáron a nagy melegben, elpillednek, kifáradnak, nyűgösek lesznek – furcsa, de ezt is tökéletesen érzékelik magukon, majd meglátod, csak KÉRDEZD MEG! 

– Gyere, igyunk egy kis vizet és nyugodjunk meg. 
– A víz mindig tuti tipp, egy kiadós bőgés után pedig kötelező. 

– Minden rendben van. 
– Ezt mindig tisztázd. Ha látja, hogy nyugodt vagy és nem borulsz ki az ő feszültségétől, akkor képes leszel arra, hogy pár perc elteltével a te nyugalmad hasson rá. Ez, mondjuk, kőkemény edzés és hosszú hetek eredménye lesz majd… 

– Gyere, bújj ide. 
– Ez mindenkinek nagyon jó… 

– Nagyon szeretlek.  
– Ez pedig a világ legfontosabb mondata, amelyet mindig, minden körülmények között tudnia kell.

Természetesen előfordul, hogy totál kakukk a gyerek, és teljesen kiborul, akkor muszáj valamivel kibillenteni a vergődéséből, nehogy kárt tegyen magában. Ilyenkor, ha még valamennyire képben van, segít, ha ráfújsz, ettől meglepődik, sokszor el is neveti magát meglepetésében, onnan már könnyebb. A nehezebb, ha teljesen magán kívül van, ilyenkor, ha nem is ajánlott módszer, de megteszi egy kis hideg vizes arcmosás – nem fröcskölés vagy paskolás. A cél nem a megfélemlítés, fájdalomokozás és hasonlók, hanem az, hogy kibillentsd.

Hisztinél, persze, a legjobb, ha el sem érjük, hogy előforduljon, de ez, ahogy mondani szokták, már egy másik történet…! 😉

 

5. Mondatok, amiket soha, semmilyen körülmények között ne használj a gyerekeddel való beszélgetésekben:

– “Nem szeretlek.” – Ezt soha, de soha.
– “Szeretlek, de …” – Hiszen tudjuk, a “de” kötőszó előtti tagmondat a “de” kimondásával érvényét veszti
– “Menj innen.” – Hová menjen, ha nem hozzád?
– “Itt hagylak.” – Úgyis sokáig ettől rettegnek a bölcsiben, oviban, ne erősíts rá.
– “Te vagy az oka.” – Szegények, úgyis minden negatív eseménynél azt hiszik, hogy ők az okai, ne erősíts rá. 
– “Nézd meg, mit csináltál.” – Látja anélkül is, most érezze magát még rosszabbul? Attól megoldódik?
– “Még mindig nem tanultad meg?” – Nem. Még gyerek, épp tanulja.
– “Mikor leszel te is olyan ügyes, mint Izéke?” – Összehasonlítani hülyeség és értelmetlen, másban ő az ügyesebb, inkább dicsérd, amiért csak lehet, akkor minden területen fejlődni fog!

 

 +1 Soha, semmilyen körülmények között ne szégyenítsd meg mások előtt. Erről még lesz szó a későbbiekben, mindenesetre addig is annyit, hogy a szégyen, mint teljes mélységeiben megélt érzés, a lehető leginkább romboló hatással bíró minőség, s ha ráadásul az általa leginkább tisztelt és szeretett lények hozzák ebbe a helyzetbe, az borzasztó állapotot tud előidézni.

Ne feledd: ez is olyan, mint minden szokás kialakítása és leszoktatása – ha eredményt szeretnél elérni, minden egyes percben tudatosnak kell lenned, amennyire csak lehet, és amennyire a pillanatnyi energiaszinted megengedi. Az eredmények, akárcsak a kamatos kamat, a végén adódnak össze, lehet, hogy hosszú hónapokig nem látsz változást a gyerekednél, de mielőtt valami drasztikushoz nyúlnál fegyelmezési módszer gyanánt, gondold át, hogy érdemes inkább kitartani és tovább folytatni ezekkel a mondatokkal – hidd el, a kitartás, mint minden más esetben, úgy most is meghozza gyümölcsét!

(Kép forrása: littlescandinavian.com)

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!